ETUSIVU AIHEPIIRIT ARKISTO BLOGIN ESITTELY TILAA!

Blogi paikoista, tavaroista, uskomisista, syömisistä, webistä ja muustakin

AIHEET

Intiaanikesä: mikä se on ja mistä se on saanut nimensä?

Hevonen Hakunilassa

Iltalehdessä lupaillaan intiaanikesää ensi viikolle (IL 5.9.12). Olisihan se tosiaan kiva jonkinlaista kesää vielä saada. Mutta mistä intiaanikesässä on kyse?

Sana juontaa juurensa Pohjois-Amerikkaan, kuten arvata saattaa. Wikipediassa (Indian summer) luetellaan useita mahdollisia vaihtoehtoja, mistä se voisi olla peräisin.

Uuden Englannin ja New Yorkin siirtokunnissa intiaanikesä ei viitannut erityisen kesäisiin olosuhteisiin eikä se liittynyt edes syksyyn, vaan lumien väliaikaiseen sulamiseen tammikuussa. Intiaanien hyökkäykset siirtokuntia vastaan tapahtuivat usein juuri tuona aikana.

Toisaalta vastaava selitys saattaisi liittyä myös syksyisempään ajankohtaan. Intiaanien hyökkäykset keskeytyivät usein lumen sataessa maahan, mutta takakesän aikana niitä saattoi olla odotettavissa uudestaan.

Sanalle on myös vähemmän sotaisia merkityksiä. Intiaanikesä saattoi tarkoittaa ajankohtaa, jolloin intiaanit korjasivat kurpitsa- ja maissisatoa. Syksy on myös otollista metsästysaikaa, mikä on saanut intiaanit liikkeelle.

William Safire esittelee mielenkiintoisen teorian artikkelissaan (NYT 10.11.96). Intiaani-etuliite tarkoittaa monissa yhteyksissä väärää tai epäaitoa. Intiaanimaissi ei ole oikeaa maissia eikä intiaanilahja ole aito lahja vaan jokin, jota vastaan lahjoittaja odottaa saavansa vastalahjan. Jos nousee hevosen selkään intiaanipuolelta, niin se tarkoittaa, että nousee väärältä puolelta.

Intiaanikesä olisi siten valekesä – jokin, joka vaikuttaa kesältä, mutta ei ole sitä oikeasti.

Myös säähistorioitsija William R. Deedler käy läpi eri vaihtoehtoja sille, mistä intiaanikesä sanana on peräisin (NOAA 96). Yksi vaihtoehdoista ei liity lainkaan intiaaneihin, vaan Intian valtamereen. ”Intian kesä” tarkoittaisi hyvän sään aikaa, jolloin Intian valtameren ylittävät laivat ottivat tavallista täydempiä lasteja.

Kanadalainen MétéoMédia listaa sanastossaan useita ehtoja, joiden on täytyttävä, jotta voitaisiin puhua intiaanikesästä. Ensinnäkin, sitä ennen on täytynyt olla jo pakkasta. Sitä pitää seurata vähintää kolme päivää kestävä ajanjakso, jonka aikana lämpötila on vähintään viisi Celsius-astetta ajankohdan keskiarvoa lämpimämpi. Auringon pitää paistaa eikä sadetta saa olla yli viittä millimetriä päivässä. Aamut voivat olla utuisia ja yöt kylmiä.

Tällaisia sääilmiöitä esiintyy Pohjois-Amerikan keski- ja itäosissa usein lokakuun loppu- tai marraskuun alkupuolella. Joka vuosi sellaista ei tule, ja joinakin vuosina voi tulla useampi. Esimerkiksi Montréalin alueella intiaanikesä esiintyy keskimäärin joka toinen vuosi.

Suomessa intiaanikesä on vakiintunut tarkoittamaan syyskylmien alkamisen jälkeen esiintyvää tilapäistä lämpöjaksoa. Edeltävää pakkasta ei tarvita, mutta toisaalta lämpötilojen odotetaan olevan (Suomen ilmasto huomioiden) kesäisiä muutoinkin kuin nimeltään. Jotakin tällaista saattaisi siis olla luvassa ensi viikon alussa.

Samankaltainen merkitys intiaanikesällä vaikuttaisi olevan monessa muussakin Euroopan maassa. Aina ei tosin puhuta nimenomaan intiaanikesästä, sillä onhan ilmiö toki ollut tunnettu jo ennen kuin intiaaneista täällä mitään tiedettiin. Monissa maissa takakesä onkin nimetty sen päivämäärän mukaan, jonka tienoilla se usein esiintyi.

Jussi Kallio esittelee artikkelissaan nimeämiskäytäntöjä ja ajankohtia eri maissa (HS/Kieli-ikkuna 17.9.02). Suomen sääolojen lohduttomuutta kuvaa se, että täällä puhuttiin Pärttylin pikkukesästä. Pärttylin eli Pertun päivä on jo 24. elokuuta! Suotuisammilla leveyksillä on silloin vielä täysi kesä, mutta Suomessa eletään jo syksyä.

Esimerkiksi Ranskassa puhutaan Martinkesästä (été de la Saint-Martin). Martinpäivä on marraskuussa. Ruotsalaistenkin brittsommar on vasta Birgitan päivänä 7. lokakuuta.

Kuvassa ei ole intiaanikesä vaan hevonen. Itse asiassa kuvassa ei ole kesä lainkaan, vaan se on otettu keväällä. Se kuitenkin näytti kivan kesäiseltä ja hevoset liittyvät ainakin jollakin tapaa intiaaneihin. Otin kuvan 22.5.2011.

Tähän artikkeliin on jätetty yksi kommentti tai paluuviite. Jatka sinä keskustelua!

Uusimmat artikkelit

Keskeisimmät aihepiirit

  • Kulttuurit - savolais- ja karibialaisjuttuja, kieliasiaa ym.
  • Kulutus - tavaroita, syömisiä ja ostotottumuksia
  • Kuulumiset - blogin henkilökohtaista-osasto
  • Matkat - matkajuttuja ja reissuvalokuvia
  • Paikat - sijainnilliset merkitystihentymät
  • Uskonto - kristinuskosta, ateisteista, joskus islamistakin
  • Web - blogit, WordPress ja muuta nettijuttua
  • Yhteiskunta - politiikasta ja maailman toimimisesta
  • Ympäristö - valintoja ja ympäristöpähkäilyä
  1. Niko Lipsanen 7.9.2012 klo 8.51:

    Meteorologi Aleksi Jokela on sitä mieltä, ettei tässä ihan intiaanikesästä ole tällä kertaa kyse, koska syksy ei ole vielä kunnolla alkanut eikä odotettavissa ole kuin yksi lämpimämpi päivä (MTV3 5.9.12).

Kirjoita kommentti

 

Kommenttien linkkeihin ei lisätä nofollow-määrettä. Mainosmaiset linkit tai kommentit voidaan kuitenkin poistaa, ja kommenttispämmiin ylipäänsä suhtaudutaan nuivasti.

Trackback: http://aiheet.domnik.net/ai-2012/09/intiaanikesa/trackback (?)