ETUSIVU AIHEPIIRIT ARKISTO BLOGIN ESITTELY TILAA!

Blogi paikoista, tavaroista, uskomisista, syömisistä, webistä ja muustakin

AIHEET

Tunne historiasi, Maryan Abdulkarim

Wienin moskeija

Kirkko ja Kaupunki -lehti ei ole tähänkään asti juuri profiloitunut kristillisyyden sanansaattajana, mutta yhden sortin pohjanoteeraus saavutettiin nyt, kun lehti antoi sivuiltaan kuukausittaisen palstatilan islamapologeetta Maryan Abdulkarimille. Abdulkarimin ensimmäinen kolumni ”Tunne historiasi” ilmestyi lehden loppiaisnumerossa.

En tiedä, kenelle Abdulkarim ”tunne historiasi” -kehotuksen suuntaa. Kolumnin sisältö on siloteltua islamin historiaa, jossa kaikki oli hienosti ja edistyksellisesti, kunnes kristityt tulivat ristiretkineen ja pilasivat kaiken. Lopussa on vielä irrallinen osio ns. islamofobiasta.

Sivulauseessa, ohimenevänä huomiona, Abdulkarim sentään tulee maininneeksi, että muslimit saivat Mekan haltuunsa valloittamalla. Sama toistui sittemmin lukemattomilla muilla alueilla. Muslimien valloitus- ja ryöstöretket kristittyjä vastaan niin Vähään-Aasiaan, Välimeren rannikkomaihin kuin syvemmällekin Eurooppaan kestivät vuosisatojen ajan. Ja toki sotia käytiin muihinkin ilmansuuntiin. Ristiretket ovat niiden välissä korkeintaan sivuhuomio.

Ristiretket olivat kylläkin symbolisesti iso isku muslimeille. Siihen asti islamin kalifaatti oli pieniä takaiskuja lukuunottamatta vain laajentunut. Ristiretkillä länsimaat pystyivät ensimmäisen kerran menestyksekkääseen vastaiskuun ja onnistuivat valtaamaan muslimien aiemmin valloittamia alueita takaisin. Sitä traumaa muslimit tuntuvat edelleenkin potevan, kun ristiretkiin niin useasti viittaavat.

Silti on syytä muistaa, että islamin ja kristinuskon 1400 vuoden yhteinen historia on pääasiassa ollut nimenomaan islamin aggressiota kristittyjä ja Eurooppaa kohtaan. Monet aiemmin kristittyjen ja juutalaisten asuttamat alueet ovat nyt islamilaisia. Kristityt taas ovat valloittaneet muslimeilta lähinnä näiden aiemmin valtaamia alueita takaisin.

Abdulkarim kertoo, kuinka eri uskonnot elivät muslimimaissa rinnakkain. Kuitenkin hänen kolumnissaan mainituissa kaupungeissa, Mekassa ja Medinassa, juutalaisista heimoista iso osa teloitettiin tai karkotettiin jo islamin profeetan Muhammadin aikana ja käskystä. Jälkipolvet hoitivat sitten loput. Nykyään Mekkaan tai Medinan vanhaan keskustaan, joissa molemmissa aiemmin asui suurin määrin juutalaisia ja todennäköisesti kristittyjäkin, eivät enää muut kuin muslimit saa mennä edes käymään. Mitä rinnakkaineloa se sellainen on?

Jossakin muualla islamilaisessa maailmassa saattoi muunuskoistenkin olla mahdollisuus elää rajoitetuin kansalais- ja uskonnonharjoittamisoikeuksin. Ei-muslimeilta kerättiin myös erillistä suojeluveroa. Hidas väsytystaktiikka ja uskonnon vaihtamisen salliminen vain islamiin (ei siitä pois) on toiminut: monilta islamin pitkään hallitsemilta alueilta ovat kristityt ja juutalaisyhteisöt vähitellen kuihtuneet olemattomiin.

Mahdollisuus elää toisen luokan kansalaisena islamin vallalle alistuen koski vain monoteistisiä ns. kirjan kansoja. Monijumalaisille tai jumalattomille ei moistakaan suotu.

Olisikohan se sittenkin Maryan Abdulkarim, jonka olisi syytä tuntea historiansa vähän tarkemmin? Hänen, ja monen muunkin muslimin, olisi syytä päästä eroon naiivin silotellusta käsityksestä, mitä oman uskonnon historiaan ja nykypäivään tulee.

Me länsimaiset kristityt tunnemme kyllä omasta historiastamme ne pimeämmätkin vaiheet. Vastaava voi tietysti olla muslimeille kovempi pala, sillä monet niistä pimeistä puolista liittyvät suoraan heidään profeettaansa, jonka pitäisi olla täydellinen kenelle tahansa muslimille kelpaava esikuva yhä tänäkin päivänä. Kannattaa kuitenkin yrittää: terve kriittisyys tekee hyvää itse kullekin.

Kuvassa on Wienin moskeija (Islamisches Zentrum Wien). Myös Wienin porteilla muslimien valloitusarmeijat kävivät pariinkin kertaan, mutta käännytettiin takaisin. Otin kuvan 24.7.2014.

Tähän artikkeliin on jätetty yksi kommentti tai paluuviite. Jatka sinä keskustelua!

Uusimmat artikkelit

Keskeisimmät aihepiirit

  • Kulttuurit - savolais- ja karibialaisjuttuja, kieliasiaa ym.
  • Kulutus - tavaroita, syömisiä ja ostotottumuksia
  • Kuulumiset - blogin henkilökohtaista-osasto
  • Matkat - matkajuttuja ja reissuvalokuvia
  • Paikat - sijainnilliset merkitystihentymät
  • Uskonto - kristinuskosta, ateisteista, joskus islamistakin
  • Web - blogit, WordPress ja muuta nettijuttua
  • Yhteiskunta - politiikasta ja maailman toimimisesta
  • Ympäristö - valintoja ja ympäristöpähkäilyä
  1. Niko Lipsanen 3.6.2016 klo 18.09:

    Kirkko ja Kaupunki (tai mikä Valomerkki se nykyisin onkaan) on poistanut Abdulkarimin kolumnit verkosta. Näköislehden kautta tämän, johon tässä viittaan, saa kuitenkin vielä toistaiseksi kaivettua luettavakseen:

    http://nakoislehti.kirkkojakaupunki.fi/nakoislehti/2015/kirkko-kaupunki-1/primapaper

    Abdulkarimin kolumni on sivulla 4.

Kirjoita kommentti

 

Kommenttien linkkeihin ei lisätä nofollow-määrettä. Mainosmaiset linkit tai kommentit voidaan kuitenkin poistaa, ja kommenttispämmiin ylipäänsä suhtaudutaan nuivasti.

Trackback: http://aiheet.domnik.net/ai-2015/01/maryan-abdulkarim/trackback (?)